Manila, Fülöp-szigetek

2012.05.23. 14:02

Meg kell hogy mondjam a főváros nem éppen a legszebb része ennek a több mint 7ezer szigetből álló országnak. büdös, fülledt, ázsiai metropolisz, ahol a legtöbb látnivalót a fehéremberek hagyták maguk után, akik itt is mindent fenekestül felforgattak, bár nem csak ők.  a butáni hódítás, és a maláj területekről érkezett iszlám befolyás után a 16sz-ban a spanyolok jöttek gyarmatosítani, akik el is nevezték a szigeteket a saját királyukról, felhúzták az erődjeiket meg a templomaikat, behozták mexikóból a törvénykönyveiket, nyomdáikat, spanyol nyelvű iskoláikat..aztán a  19sz-ban egy háború során az amerikaiak elvették tőlük a területet. majd a második világháborúban jöttek a japánok kegyetlenkedni. de azok  aztán veszítettek, és végül amerika 1946-ban ismerte el a szigetország függetlenségét.
jeepney- a helyi busz, eredetileg az amerikai katonák által hátrahagyott jip-eket alakították át tömeg-közlekedési eszközzé

Az Intramuros-negyed a régi városfalak között a spanyol idők maradványa:

itt található a Szent-Ágoston templom, ami a világörökség része, lévén a Fülöp-szigetek legrégibb temploma, bár ami kívülről akármelyik magyar faluba bepasszol és belül meg annyira gagyin giccses a mexikóból idehozott szentjeikre aggatott barbie-ruhákkal meg rózsaszín műanyag virágokkal, hogy nem bírtam megállni a röhögést. gyorsan ki is mentem. najó, azért a belső udvar tetszett:

a Manila-katedrális is itt van, az viszont elég jó, meg a Santiago-erőd, amit elég masszívra megépítettek. és a kormányzói palota, ami előtt tüntetés volt, bár akárhova megyek a világban, az mindenhol van.

a Manila katedrális

a Sanitago erőd

ezzel az arccal közlekedtem:

az emberek amúgy nagyon aranyosak, mosolygósak, barátságosak és bámulósak. pont mint indonéziában. csak ezek a helyi tagalog nyelven kívül angolul is tudnak. talán ezért is nagyon kelendő munkaerő a világban. szerencsétlen vendégmunkásaik mindenhol ott vannak.
és aztán masszíroztattam egyet fillérekért az egyik szalonban, ami isteni volt, úgyhogy azt tuti megismétlem.
naplemente a manila-öbölben…

kivárva a kánikula csillapodtát, este elsétáltam a Rizal-parkba, ami nemzeti hősükről lett elnevezve. színes szökőkutak táncolnak csöpögős tagalog-popra, szerelmespárok és családok piknikeznek a sötétben.

Már lemenőben volt a nap, mikor megérkeztem Nepál fővárosába, Kathmanduba. gyors zuhany után nekiindultam a városnak, hiszen alig volt rá egy napom. az utcán mindenki helyinek nézett (ny-nepálban él egy magar nevű állítólag magyarokkal rokon etnikum, szerintem azért :D :P)… beugrottam egy taxiba, ami elfurikázott a thamel negyedbe, ami a hátizsákos túristák fellegvára, hiszen telis-tele van olcsó hostellel, batiktól kezdve a hegymászó felszerelésen keresztül mindent árusító boltokkal, éttermekkel és bárokkal melyek igencsak hangulatosak színes lámpásaikkal és a háztető teraszon játszó rock-bandáikkal. egy ilyen bárban futottam össze egy nagyon kedves mexikói párral, akik csecse-becsékkel kereskednek. jót nevetgéltünk egymás ázsia-sztorijain, megtudtam hogy mexikó híres az ufókról, amikben amúgy ők nem hisznek de már láttak egyet-kettőt :D na és aztán ők bemutattak egy amerikai srácnak, aki most érkezett vissza az Everest-bázistábor-túráról. ami azt jelenti hogy hús-vér halandók mint ő meg mi meg akárki, felmennek az Everest bázistáborába, ahonnan az igazi hegymászók elindulnak a világ legnagyobb hegyének meghódítására. Elmondása szerint lenyűgöző élmény, kb8 nap felmenni, és 2-3 lejönni, és iszonyú drága, bár ő harmadáért megcsinálta a haverjával (nem zuhanyoztak végig meg ilyenek hahaha).  szóval a mexikói pár meg lett győzve, felmennek. igazán irigykedtem, én is nagyon szeretnék! de hát sajnos én holnap továbbállok…

másnap reggel felmentem egy hegyre a tibeti buddhista Swayambhunath templomba, amit Majom-templomnak is hívnak, mert lakik itt néhány szent-majom. 600 meredek lépcsőfok vezet fel ide, (amit én időhiány lévén jól kikerültem taxival, de) amit tényleg megéri megmászni. a komplexum több kisebb pagodából áll középen egy hatalmas, fehér sztúpával, melyről buddha szemei tekintenek le a körülötte keringő buddhista és hindu hívőkre és a városra, mely végeláthatatlanul nyúlik el a völgyben odalent. Nemcsak hogy gyönyörű maga a templom kívül-belül minden épületével, no meg a kilátással, de van egy olyan magával ragadó varázslatos atmoszférája is, hogy nehéz innen elindulni. de nekem sajnos mennem kell...

…irány a híres Durbar tér! a királyi palota köztere a Mallah és Shah dinasztia palotáját és jó néhány szebbnél szebb templomot fog egybe. a teret Hanuman Dhokának is hívják a fehér majom-király (Hanuman) a palota bejáratát díszítő szobráról elnevezve. a tér az Unesco világ-örökség része amúgy, és valóban meg is érdemli.  a díszes királyi építészet, a tradicionális öltözéket viselő nénik,  galambokat kergető kisfiúk, a templomok előtt várakozó rozzant riksák, és sétálgató narancssárga monkok régi mesékbe illő képek lehetnének. mintha megállt volna az idő évezredekkel ezelőtt.

egy nap Srí Lankán… túlságosan rövid ahhoz hogy bejárjam ezt a gyönyörű szigetet, de épp elég arra hogy lenyűgözzön, és örökre bevésse magát az emlékezetembe. ide is vissza kell még jönni.
Srí Lanka egy könnycsepp alakú sziget India partjaitól délre. a szó maga szanszkrittül azt jelenti „ragyogó föld”. de mindenféle más néven is ismert volt régen: Serendib, Ceylon, India könnycseppe, Dharma szigete, a Kelet gyöngyszeme meg még egy csomó más..mivel a történelem során akárki idejött, újra elnevezte a szigetet: indiaiak, kínaiak, arabok, portugálok, hollandok, angolok igyekeztek rá tenni kezüket a kereskedelemre… szép kis kultúrát hagytak maguk után. a népesség 73%-a buddhista. a maradék hindu, muzulmán és keresztény. a legnagyobb etnikum a szingaléz,  kisebbség a tamil meg a mór…
szóval  miután egy egész éjjel és nappal nem aludtam, megérkeztem Colombóba, az ország kereskedelmi fővárosába. a reptértől a hotelig tartó egy órás út alatt már alig bírtam magammal, ahogy megláttam azokat a vicces kis tuk-tukokat (vagy badzsaj), ami a motoros riksát jelenti, a csupa színesbe felöltözött embert, meg a sűrűn növő trópusi fákat és virágokat, amit még mindig imádok Ázsiában.  egyetlen napom van. jobban teszem, ha rögtön elindulok ahelyett hogy beledőlnék az ágyba aztán egész életemben bánnám…amúgy is jobb sötétben aludni éjszaka, nem?

az óvárosban úgy éreztem magam, mintha valami európai városban sétálnék: a hollandok hagyták maguk után ezeket a régi épületeket, melyek ma is számos kormányzati intézménynek adnak otthont.
 önjelölt idegenvezetőm, egy sovány helyi öregember megmutatta nekem a legöregebb buddhista és hindu templomokat a városban… mondjuk magamtól is könnyen megtaláltam volna őket, de nem bántam, hogy szórakoztatott a történeteivel. egy kicsit beleláthattam az itteniek mágikus és misztikus hitébe: istenek, dévák, szellemek, meg mindenféle fura lények léteznek itt emlékezet előtti idők óta…hehe imádom a misztikumot! a garangaramaya vihara buddhista templomban meglocsoltam a fát, aminek a nagyapja alatt állítólag buddha 6 évig vagy meddig meditált, aztán megvilágosodott. mindenhonnan jönnek ide látogatók imádkozni meg áldozni meg megkerülni és meglocsolni a fát, hogy valóra váltsák kívánságaikat. annyira varázslatos és annyira békés az egész atmoszféra. annyira más..tök jó. az udvaron pedig ott álldogál egy igazi bébi-elefánt szegénykém.

a buddhista templom

és ez már a hindu

délután lementem a tengerpartra, ahol családok, szerelmespárok, turisták százai sétálgattak üldögéltek, hogy az indiai óceán elbűvölő naplementéjében töltsék ezt a romantikus szombat estét.  hehe. akármilyen közhelyes is, a naplemente megunhatatlan. és a tengerpart is. J lufik, sárkányok repkednek az égen, rántott tengeri herkentyűk szaga terjeng, gyerekzsivaj hallatszik, és az indiai óceán párával teli nehéz fuvallata lebbentgeti a lányok színes szoknyáit… sokáig ültem ott, reméltem, hogy nem lesz vége a pillanatnak. Néhány évvel ezelőtti szülinapom jutott eszembe, melyet a barátaimmal töltöttem a tengerparton. mélyet szippantottam a levegőbe..de hiányoztok basszus.

és megint Kuala...

2012.02.21. 12:07

reggel érkeztem kuala lumpurba...a kedvenc repterem továbbra is. ahogy haladtam előre az üvegfalú folyosón, a színes virágok és sűrűn növő fák látványa mosolyra derítette az arcom, meg a szívem.. megcsapott az esőerdő-illat meg a meleg pára. imádom. egy columbiai születésű, de miamiban élő sráccal meg egy francia lánnyal mentem be a városba elég messze van, vonattal kb. félórás út. nem is vonat ez, inkább hév csak 100 évvel modernebb. aztán monorail, a magas-metró, ami magától megy. és végre bent voltunk a belvárosban: a híres Bukit Bintang (csillagdomb) kerület.

na micsináljunk? kuala tökéletes hely vásizásra, az ég világon minden termék, márka, fazon tizedannyiért kapható...de hol? vagy inkább együnk vmit? ez valami gyümölcs? valahol erre vannak a bárok, nem emlékszel? hány óra van? elkezdtünk sétálgatni csak úgy. kicsit esett az eső, ilyen meleg eső. csak kicsit, legalább nem sültünk meg. mondtam nekik, hogy nekem kell egy masszázs, utána bármi, de nekem kell egy masszázs. úgyhogy bementünk az egyik masszázs-szalonba, egy órás hát és lábmasszázs, úgy bepunnyadtunk, hogy alig akartunk kijönni... :D ettem egy halgombóc-satét az utcán csípős szósszal meg rántott majomkenyeret (jackfruit), a columbia-miami srác lelkesedett a furcsaságokért, a francia lány meg inkább egy olasz-kajáldában enne, jó keressünk egy helyet ahol van sör meg ilyenek. nagyon hangulatos utca teli bárral, étteremmel, hostellel, szines lampionok, lámpák, turisták, hippi fehérek, rocker helyiek, bob marley reggae bár (ez annyira dél-kelet-ázsia!), na melyik. havanna bár jó lesz. felültünk az emeleti teraszra. jó mélyen beleszippantottam a párás levegőbe. most éreztem először: na ez az amiért jöttem. ezért a néhány óráért megéri az egész.
 és akkor ott nagyon elálmosodtam. nem is tudom hány órája (napja) nem aludtam...ki se tudtam volna számolni, a fáradtságnak azon a szintjén voltam, azt se tudtam melyik a jobb meg a bal. mondtam, srácok, én tuti taxival megyek haza, beszélem a nyelvet, majd lealkudom nullára. hehe. úgy is lett. hárman elosztva feleannyiért taxiztunk vissza a reptérre, mint amennyiért vonattal mennénk. persze útba ejtettük a petronas-ikertornyokat előtte néhány fotó erejéig. a világ második legmagasabb tornyai. lélegzetelállító látvány este kivilágítva.
Petronas
másnap reggel gombóccal a torkomban hagytam el a várost, ide egészen biztosan visszatérek még.

abszolút monarchia

2011.02.07. 06:25

Yogyakarta 1945-ben az egységes indonéz állam születésekor kapott autonómiát és különleges státuszt. A tartománynak nem kis szerepe volt a Hollandiától való függetlenség kivívásában. Az akkori szultán IX. Hamengkubuwono választhatta volna az önálló szultanátust is, ám mégis csatlakozott Indonéziához. Yogyakarta egyedisége abban rejlik, hogy a többi 25 tartománytól eltérően, a kormányzót nem választják, hanem a szultán a cím örökös birtokosa, aki bár felelősséggel tartozik az elnöknek, mégis tényleges hatalommal van felruházva.
Néhány hónappal ezelőtt, az indonéz kormány benyújtott egy törvényjavaslatot, miszerint Yogyakarta különleges státuszát megszüntetik, és a kormányzót ezentúl demokratikusan fogják választani. Ez a lépés felháborodást keltett a tartományban, ezrek vonultak az utcára tüntetni, sokan kiakasztották a szultanátus zászlaját a házukra, és akadnak, akik az Indonéziától való elszakadással fenyegetőznek. Az alattvalók elégedettek az abszolút monarchiával, köszönik szépen.

2011.02.05. 07:31

na nem csak én katasztrófa-turistáskodom. tegnap megérkezett kövér lászló és pereputtya ide yogyakartába. kezet fognak a szultánnal, zabálnak,  megnézik a ramayana-balettet, elkirándulnak borobudurhoz (a világ legnagyobb buddhista temploma), jó nagy dugójuk lesz biztos, mert azt az utat vágta ketté a lahár. aztán megnézik a merapi vulkán menekültjeit. állítólag hoztak nekik 2 millió dollár (magyar forrás szerint 2,5) értékű kaját meg tanszert.

Circle K

2011.02.02. 09:15

tegnap mady nevű ausztrál barátnőm érkezése alkalmából megittunk egy sört kedvenc non-stop "közért"-hálózatunk (Circle K) egyike előtt. a régi haverok szinte semmit sem változtak, csak annyit hogy kennynek hosszú haja van, úgy néz ki mint egy (szép) csaj, a két elvarázsolt pasit jalit és unggult kirúgták az egyetemről, madynek meg jali vágta a haját ugyanolyanra, mint a sajátja. de még mindig ugyanúgy megnevettetnek, főleg az olyan kérdéseikkel, amik úgy kezdődnek, hogy "na és európában.....?" Tegnap például az istennek nem akarták megérteni mi a különbség a cigány és a hippi között :D

2011.02.02. 08:55

Ha már a vulkánnál tartunk, kelet-jáván kitört a Bromo vulkán is, 45 km-es körzetben hamuval borítva be mindent. Ezzel lebénította a mezőgazdasági termelést és elpusztított több mint ezer marhát, kecskét és baromfit. Több Bali felé tartó repülőnek kellett útközben visszafordulnia.  És ott is ömlik a lahár…

2011.01.28. 08:29

2010 novemberében újra kitört a Merapi vulkán, ami körülbelül 30km-re fekszik északra a várostól, több mint 275 ember meghalt és százezrek veszitették el mindenüket, akik még most is ideiglenes táborokban laknak. A katasztrófa összesen körülbelül 7,1 trillió rúpia, azaz kábé 781 millió dolláros kárt okozott, amibe nincs beleszámitva a még most is leömlő hideg lahár (kihűlt láva, sziklák és vulkáni dzsuva) pusztitása, ami 22 falut öntött el, forgalmas hidakat  és autóutakat rombolt le és új folyómedreket kreált magának.
Múltkor volt alkalmam felmenni egy ilyen ideiglenes táborba, ahol az ottlakó gyerekek készültek előadással az adományozóiknak (én nem vagyok az, én katasztrófa-turista vagyok). Hosszúkás, bambusz-házakban laknak itt, van közös fürdőszoba és egy épülő mecset. Volt alkalmam egy keveset beszélgetni néhány táborlakóval. Ezek olyan emberek, akiknek semmije sem maradt. Se ház, se motor, se tehén. És nem tudják, hogy mi lesz. Még a vulkán-kitörés ideje alatt a kormány megigérte, hogy felvásárolja az összes tehenet a térségben, mindezt azért, hogy azok az emberek, akiket már biztonságos helyre evakuáltak, ne menjenek haza a teheneikért a veszélyzónába. Mert az ilyen tehénmentő magánakciókat sokan nem élték túl. De egyelőre se tehén se pénz. Türelmesen várnak valamire. Akad, aki feltalálja magát és napközben epres fantát árul a katasztrófa-turistáknak (VETTEM!). A gyerekek meg kölcsönbiciklikkel vagy külön kisbuszokkal jutnak el iskolába.

Jogja

2011.01.28. 07:01

Hát megérkeztem. És Jogjában semmi nem változott. Olyan, mintha el sem mentem volna. Pontosan emlékszem hogyan kell felvenni a bukósisakot, hogy ne hagyjon törést a beszáritott frufrumon, és hogyan kell szoknyában oldalülve egyensúlyozni a motoron, hogy ne essek le. Minden utcára emlékszem, ugyanott vannak ugyanazok a kajáldák, ugyanaz az internet-kávézó, és ugyanannyiba kerül minden. Nem jöttem zavarba a hidegvizes, nyelesvödörből-öntős fürdőszobától sem, és nem ijedtem meg a falon rohangáló minigekkók hangjától. És nincs is annyira meleg. Mindez annyira távolinak tűnt otthonról, azt hittem teljesen idegennek fogom érezni magam, és mennyire fog hiányozni a négyes-hatos villamos. De nem. Most annyira normálisnak és hétköznapinak tűnik minden, hogy végül is mindegy hogy itt vagyok vagy otthon vagyok. Csak az emberek, azok mások körülöttem.